6. června 2025
AKTUALITY
Od 01.07.2025 bude fungovat nové posouzení zdravotního stavu pro účely navýšení částky humanitární dávky.
Koho se to týká?
•Všech osob pobírající zvýšenou humanitární dávku z důvodu invalidity.
•Osob, kteří si budou žádat o uznání invalidity v České republice.
Co přiložit k žádosti:
•Kontakt na vašeho ošetřovacího lékaře.
•Lékařskou zprávu od českého lékaře. V případě, že nebude přiložena, bude žádost automaticky zamítnuta.
•Možnost přiložení ukrajinských lékařských zpráv, které budou přeloženy do češtiny.
Kdy podat žádost?
Co nejdříve, oficiální datum začátku podávání žádostí je 01.07.2025 a končí 01.10.2025. Pokud nepožádáte v tomto termínu o nové posouzení zdravotního stavu a pobíráte navýšenou humanitární dávku, bude vám dávka snížená na základní.
Jak dlouho bude posouzení trvat?
Úřad práce má na vyřízení žádostí 12 měsíců. V případě, že jste měla při podání žádosti navýšenou humanitární dávku, bude vám do rozhodnutí o vašem zdravotním stavu chodit stále navýšená dávka.
Jaký je postup řízení?
Ve dvou krocích:
- Probíhá kontrola dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu (DNZS) - DNZS je takový stav, který trvá (nebo je předpoklad, že bude trvat) alespoň jeden rok, kontrola DNZS probíhá na základě studia lékařských zpráv a konzultace s lékařem, v tomto stádiu žádosti neprobíhá konzultace s klientem. Pro klienty je tedy zásadní informace, že je třeba dodat vypovídající lékařské zprávy. Pokud je z předložené dokumentace jednoznačné, že se nejedná o dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, nepřistoupí se ke druhému kroku, tedy k posouzení soběstačnosti.
- Pokud je splněna podmínka DNZS, proběhne posouzení soběstačnosti: bude domluvena návštěva u klienta v jeho místě bydliště. Posuzování provede odborný nelékařský zdravotnický pracovník, ONZP. Je nutná součinnost klienta, pokud klient odmítne vpustit posuzující osobu do bytu, žádost bude zamítnuta. IPZS nedisponuje tlumočníky, klientům bude při domlouvání termínu předána informace (v češtině), že si má klient zajistit tlumočníka, tzn. lze očekávat, že se klienti budou obracet na NNO, zřejmě budou moci využít i tlumočení po telefonu. Je možné, aby návštěvě byla přítomna i osoba, která o klienta (žadatele) pečuje součástí posouzení budou praktické otázky na samostatné zvládání každodenních úkonů. Posuzující pracovník na místě klienta neseznamuje s výsledkem posouzení, pouze ho informuje, že posudek mu bude odeslán na e-portál a zároveň bude posudek automaticky zaslán ÚP pro účely HuD. IPZS určí dobu platnosti posudku.